Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

IKEA en hun ijzersterke crisiscommunicatie

  • Geplaatst op
  • Door Portofoonheadsets.nl
IKEA en hun ijzersterke crisiscommunicatie

Kronkelende wandelpaden. Karretjes tot de nok gevuld met woonartikelen. Mensen die op een vrije zondag een plezierige slakkenrace naar de kassa afleggen. We hebben het hier over niets minder dan een bezoek aan de IKEA. Het bedrijf staat bekend om zijn uitstekende interne communicatie, zowel op HR-niveau als op crisiscommunicatie niveau. Hierdoor weten medewerkers van de meubelgigant tijdens calamiteiten exact hoe ze moeten handelen, en welke tools ze hierbij moeten gebruiken.

Een parcours voor veiligheid

In 2022 ging journaliste Maaike Tindemans van de Crisismanager in gesprek met een safety & security medewerker en een BHV-coördinator van de IKEA Delft. Nadat een ambulanceverpleegkundige op LinkedIn vol lof schreef over diens ervaring met IKEA als BHV-organisatie, was de journaliste benieuwd naar het verhaal. Hierin kwam naar voren dat BHV’ers tijdens een incident een compleet uitgestippeld parcours uitleggen, zowel binnen als buiten. Hulpverleners worden vervolgens op vlotte en adequate wijze op de hoogte gebracht van de situatie. 

 

Goede training is een vereiste

Dit vloeit voort uit de goede training die BHV’ers hebben gehad. De BHV-coördinator vernoemd trots te zijn op haar team. Achteraf krijgt ze van verscheidene slachtoffers terug dat het snelle handelen een permanent letsel heeft voorkomen. Zulke levensveranderende ervaringen maken een grote impact op slachtoffers, maar ook op medewerkers. 

 

Genoeg BHV’ers aanwezig?

Toen per 2007 een wetswijziging werd doorgevoerd wat betreft BHV’ers, was het verplicht om ten minste 1 op de 50 personen bij te scholen als BHV’er. Uiteindelijk veranderde dit in ‘er moeten genoeg BHV’ers in dienst zijn’. Dit is natuurlijk een abstract begrip. Daarom heeft IKEA ervoor gekozen elk personeelslid een taak toe te wijzen tijdens de ontruiming van het pand. 

 

Een onmisbare tool: de portofoon

“Hoe komt het dat de communicatie in zo’n enorm pand zo snel en gestroomlijnd verloopt?”, is de juiste vraag om jezelf te stellen. Goede training: check. Genoeg BHV’ers op de werkvloer: check. Daarnaast is het gebruik van de juiste hulpmiddelen zoals een portofoon van enorm belang. Bij IKEA zijn er bijvoorbeeld bij elke shift 5 BHV’ers aanwezig, elk in bezit van een portofoon. Vier BHV’ers worden verspreid over gebieden in de winkel. Dit gebied staat aangegeven op hun portofoon. De vijfde BHV’er in die shift is de coördinator en is verantwoordelijk voor het afstemmen van eventuele ontruimingen. 

 

Genoeg portofoon accessoires

Je kunt je voorstellen dat IKEA met zo’n aantal BHV’ers flink wat uitrusting in huis heeft. Dit geldt zowel voor portofoons als voor portofoon accessoires. Laatst verdiepten wij ons in het belang van schone portofoonoortjes. Dit heeft alles te maken met hygiëne, maar ook met de optimaliteit van een portofoon. Het advies van Portofoonheadsets.nl is om daarom als bedrijf zijnde genoeg eartips in huis te halen. Met extra eartips heeft iedereen een persoonlijke eartip en hoeven accessoires niet te worden gedeeld. 

 

Portofoons als standaard in de BHV

Een portofoon redt levens. Eerder schreven wij al in hoeverre de portofoon onmisbaar is in de BHV. Een korte communicatielijn kan, zoals vernomen bij de IKEA Delft, op levensveranderende wijze verschil maken. Voor veel grote bedrijven is een portofoon een standaard hulpmiddel. Portofoons zorgen, samen met een uitstekende interne (crisis)communicatie voor een veilige werkvloer. Heb jij de hulpmiddelen al in huis? Bestel de juiste portofoon headset voor jouw portofoon.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »