De rijke geschiedenis van Kenwood
- Geplaatst op
- Door Portofoonheadsets.nl
Kenwood, het merk dat iedereen wel kent. Je vind het in vrijwel ieder huishouden. Is het niet een keukenmachine, dan is het wel je geluidsinstallatie of ander audio apparaat. In deze blog lees je alles over de geschiedenis en het rijk gevulde assortiment van Kenwood.
Kenwood is al jarenlang een gevestigde naam in de tech-wereld. Het merk staat wereldwijd bekend om de productie van kwalitatief hoogwaardige elektrische apparaten. Of het nu gaat om autoradio’s, keukenapparatuur óf communicatiemiddelen zoals de Kenwood portofoon, de meeste mensen gebruiken wel iets van het merk in het dagelijks leven. Echter is er op het internet niet veel te vinden over de geschiedenis en het ontstaan van het merk. Stel jezelf maar eens de vraag; uit welk land komt het merk Kenwood eigenlijk? Het antwoord op deze vraag en nog veel informatie meer vindt je in deze blog.
Waar komt Kenwood vandaan?
Op de vraag; waar komt Kenwood vandaan? hebben wij een verrassend antwoord. Kenwood is namelijk van origine een Amerikaans bedrijf. De meeste mensen denken dat het merk uit Japan afkomstig is, maar dit is niet waar. Althans, de bedenkers van het merk zijn in Japan geboren, maar hebben het Amerikaans burgerschap toegekend gekregen.
De naam Kenwood bestaat uit twee delen; ken en wood. Ken is een populaire naam in zowel Japan als Amerika. Door deze bekende naam in beide culturen probeerde het merk het vertrouwen van de eindgebruiker voor zich te winnen. Wood is een knipoog naar Hollywood, het stadsdeel in Los Angeles waar beide bedenkers, George en Bill, woonachtig waren.
Het ontstaan van Kenwood
In de Amerikaanse stad Los Angels, onder de schaduw van de welbekende Hollywood letters, werd in 1946 het merk Kenwood in het leven geroepen. Dit gebeurde onder leiding van Bill Kasuka en George Aratani.
Zowel George als Bill waren in 1945, na het eindigen van de tweede wereldoorlog, naar Amerika gevlucht. Omdat beide heren in tijden van oorlog het Amerikaanse leger ondersteunden bij het leren van de Japanse taal, werden zij door Amerika met open armen ontvangen. Zo kregen George en Bill zelfs het Amerikaanse burgerschap toegekend.
Als kersverse Amerikanen gingen George en Bill op jacht naar hun American Dream. Al snel zagen beide heren de kans om Japanse producten te importeren naar Amerika. Met een samenwerking met Trio, destijds een grote fabrikant van stereo-installaties, tot gevolg. Deze samenwerking werd in Amerika een groot succes. Zo groot dat zelfs de naam Kenwood als importeur bekender werd dan de originele producent Trio. Trio en Kenwood besloten daarom om voortaan verder te gaan onder de naam Trio-Kenwood. In 1986 werd Trio als merknaam zelfs volledig geschrapt en was Kenwood officieel geboren.
De ontwikkeling van Kenwood op een rijtje
Na het officiële ontstaan van Kenwood in 1986 heeft het bedrijf verschillende mijlpalen behaald die tekenend waren voor de ontwikkeling van het bedrijf. Hieronder worden deze belangrijkste mijlpalen op chronologische wijze weergegeven.
- In de jaren 60 van de vorige eeuw breidde Kenwood de productie van audioapparatuur uit met de ontwikkeling van keukenmachines. Dit resulteerde in 1960 in de lancering van de A700 Kenwood Chef. Tot op heden één van Kenwoods populairste producten. Dit succes werd door de jaren heen doorgevoerd met de productie van onder meer foodprocessors, blenders, staafmixers en andere handige keukenapparatuur. De ontwikkeling en productie van deze machines vindt tot op heden plaats in Engeland.
- Eén van de belangrijkste jaartallen na het ontstaan van Kenwood is 1989. In dit jaar mengde Kenwood zich in de mobiele satellietcommunicatie. Oftewel, de aftrap van de productie van portofoons en radio’s. Dit blijkt achteraf een schot in de roos te zijn met in 1991 als hoogtepunt een leverancierscontract met McLaren voor de levering van draadloze radio’s.
- In 1992 breidde Kenwood haar ontwikkeling uit naar GPS-systemen voor in de auto. In 2005 beleefde Kenwood als hoogtepunt de creatie van zijn eerste GPS-systeem op de consumentenmarkt. Dat jaar werd dit met open armen ontvangen en werd het project een succes. Echter bleek dat er in de markt een grote concurrentiestrijd gaande was. Daarnaast kwam er met de opkomst van de mobiele telefoon met GPS-functie een afname in de vraag.
- In 2008 fuseerde Kenwood met een andere bekende producent van elektronica, namelijk JVC. De bedrijven zijn samen verdergegaan onder de naam JVC Kenwood Holdings. Deze fusie is tot op heden nog steeds van kracht.
Beide bedrijven hebben een rijke geschiedenis in de productie van elektronica van hoogwaardige kwaliteit. Uit deze kennis en kunde vloeide onder meer nieuwe portofoon modellen, zoals de bekende Kenwood TK Serie.
Het beste product van Kenwood; de portofoon
Door de jaren heen heeft Kenwood verschillende hoogstaande elektronica geproduceerd. Van autoradio’s en audioapparatuur tot keukenmachines en GPS-systemen. Toch is er één product dat er voor ons tussenuit springt, namelijk de Kenwood portofoon.
De kernwaarden van Kenwood zijn kwaliteit, scherpte en geavanceerde productie. Deze waarden vindt je als geen ander terug in de ontwikkeling en productie van de portofoons. Zo is dit communicatiemiddel in zijn ontwikkeling één van de meest geavanceerde apparatuur uit Kenwoods assortiment.
Daarnaast maakt de simpele en comfortabele vormgeving de portofoon tot één van de populairste communicatiemiddelen in de wereld. Al jarenlang wordt de portofoon in verschillende sectoren gebruikt. Denk bijvoorbeeld eens aan de beveiliging, horeca, zorgverlening en de bouwsector.
De verschillende portofoon modellen
Door de jaren heen heeft Kenwood verschillende modellen portofoons uitgebracht. wij belichten de belangrijkste hieronder.
In 1995 kwam Kenwood met de eerste echte serie aan portofoons. In dit jaar kwamen ze met de TK Serie. De productie van deze portofoon vond plaats in Japan en was verkrijgbaar in de kleiren zilver, zwart en donkerbruin. Deze serie is eenvoudiger samengesteld dan de toekomstig series. Zo heeft het geen GPS optie en zijn deze modellen niet koppelbaar met Bleutooth.
In 2016 kwam Kenwood met de ProTalk WD series. Deze serie is een upgrade op de TK Series. Zo hebben de modellen uit deze serie de beschikking over minimaal 16 kanalen. Daarnaast is er zowel een digitale als analoge manier van communiceren mogelijk. Deze portofoons staan bekend om hun goede kwaliteit door de robuuste vormgeving.
De laatste serie aan portofoons die Kenwood in 2015 op de markt bracht, is de NX serie. de serie werd in 2019 uitgebreid met de NX-1000 portofoon. Deze serie bestaat uit de meest geavanceerde portofoons tot nu toe. Zo komen de modellen met standaard ingebouwde GPS en Bleutooth. Daarnaast hebben deze portofoons een handig display en zijn ze waterafstotend. De marktprijs ligt rond de 300,- voor de standaard modellen.