Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

7 communicatieoefeningen voor BHV'ers

  • Geplaatst op
  • Door Portofoonheadsets.nl
7 communicatieoefeningen voor BHV'ers

Onmisbaar, onbaatzuchtig, stressbestendig. We hebben het over BHV'ers! Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) zijn de hoeksteen op het bieden van veiligheid binnen bedrijven. Jaarlijks laten zij zich bijscholen en redden zij met deze kennis mogelijk levens. Om deze superhelden in het zonnetje te zetten, heeft Portofoonheadsets.nl een aantal praktische communicatieoefeningen mét portofoon in kaart gebracht!

De populairste headset onder BHV’ers

Belangrijk is om te weten welke headset geschikt is voor BHV’ers. D-Shape oortjes hebben de voorkeur. Dit heeft als reden dat een D-Shape oortje op het oor ligt. Hierdoor kan de BHV’er zich richten tot een eventueel slachtoffer en daarnaast duidelijk communiceren met overige belanghebbenden. Omdat je als BHV’er niet weet met welke (weers)omstandigheden je te maken krijgt, is het van belang een stevige portofoon headset te gebruiken. Wist je bijvoorbeeld dat de kabels van heavy duty portofoon oortjes versterkt zijn met kevlar vezels? Zo kun je er in belangrijke momenten van uit gaan dat communicatie vlekkeloos verloopt. Momenteel is de meest verkochte headset voor BHV’ers de Heavy Duty D-Shape headset voor Kenwood.

 

Oefening 1: Simuleer noodsituaties

De beste acteerkunsten worden weer van de stoffige plank gehaald door verschillende scenario’s na te bootsen. Een van de meest toegankelijke manieren om de communicatievaardigheden van collega’s/BHV'ers te verbeteren, is door realistische noodsituaties te simuleren. Voorbeelden van scenario’s die kunnen worden gespeeld zijn als volgt:

 

  1. Brand
  2. (Medisch) ongeval
  3. Overige evacuatie

 

De bovenstaande simulaties helpen BHV'ers om onder druk te presteren en leren hen hoe ze duidelijk en kalm kunnen communiceren. Ook zorg je er met simulaties voor dat belangrijke handelingen eigen worden gemaakt, waardoor plankenkoorts er minder inschiet.

 

Oefening 2: Gebruik portofoons en headsets tijdens trainingen

Het gebruiken van portofoon headsets tijdens communicatieoefeningen kan het nóg realistischer maken voor deelnemers. Door BHV’ers uit te rusten met een portofoon plus headset, leren BHV’ers adequaat hoe ze de middelen inzetten. Je loopt vooraf een aantal belangrijke punten bij na:

 

- Hoe de portofoon gedragen wordt.
- De werking van knoppen op de portofoon.
- Het gewenste kanaal.
- Het gebruik van de Push-To-Talk knop.
- Het opzetten van de headset.
- Functionaliteiten van de headset.

 

Zorg ervoor dat het een headset-uitrusting is die daadwerkelijk wordt ingezet tijdens nood.

 

Oefening 3: Teamwork en leiderschap oefeningen

Om goedlopende communicatie te voeren, moeten BHV-teams werken als een geoliede machine. Ook moeten BHV’ers over leiderschapskwaliteiten beschikken die inzetbaar zijn in de meest stressvolle situaties. Organiseer daarom oefeningen waarin BHV'ers de rol van teamleider afwisselen en leren hoe ze instructies kunnen geven en opvolgen. Wellicht ervaren beide partijen waar leerpunten liggen, en kan er samen worden gewerkt aan verbetering.

 

Oefening 4: Oefen ook met beperkte communicatiemiddelen

In sommige situaties kunnen middelen beperkt zijn. BHV'ers moeten daarom ook leren hoe ze kunnen communiceren zonder hun portofoon. Organiseer daarom oefeningen waarbij deelnemers alleen mondelinge communicatie of gebaren kunnen gebruiken.

 

Oefening 5: Debriefing en evaluatie

‘Meten = weten’ is niet voor niets een veelgebruikte uitspraak. Na elke communicatieoefening is het belangrijk om een debriefing en evaluatie te houden. Bespreek wat er goed ging en wat er verbeterd kan worden. Moedig open communicatie aan en gebruik de feedback om de communicatievaardigheden van jouw BHV-team te verbeteren.

 

Oefening 6. Scenario's met verwarring en miscommunicatie

Om BHV'ers voor te bereiden op realistische uitdagingen, kun je scenario's afspelen waarin verwarring en miscommunicatie optreden. Dit zal BHV’ers leren hoe ze snel problemen kunnen identificeren en corrigeren om de situatie niet verder te laten verslechteren. Skills die tijdens zo’n oefening bijvoorbeeld kunnen worden aangeleerd, zijn:

 

  1. Doorvragen
  2. Samenvatten
  3. Tot een concrete besluitvorming komen

 

Oefening 7. Het uitnodigen van gastinstructeurs

Externe input kan goede inzichten geven en nieuwe technieken teweegbrengen. Een voorbeeld van uitstekende crisiscommunicatie is die van meubelgigant IKEA. Overweeg daarom om gastinstructeurs of deskundigen op het gebied van crisiscommunicatie uit te nodigen en trainingssessies te leiden. Zowel management als personeel kunnen hier veel van opsteken!

 

Portofoon headsets voor BHV’ers van Hoornie

Oefeningen gedaan? Check. Headsets van ons merk Hoornie? Nog niet? Tijd om ook deze to do af te vinken. De headsets dragen immers bij aan een gestroomlijnde crisiscommunicatie. Bekijk & bestel de meest gewilde D-Shape headsets bij Portofoonheadsets.nl en werk aan een nog veiligere werkplaats!

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »